Chodsko

Chodové žili vlastním rázovitým životem. Po staletí hájili rodnou půdu, západní hranici Čech, bojovali o svá práva, svobodu, řeč. Hrdost a osobitost stejně jako nespoutanost a "živočišnost" Chodů je dodnes inspirující.

« Zpět na repertoár

Drajštarja

Drajštarja

Tvůrcem a autorem tohoto česko-bavorského tance je Jaroslav Edel. Tanec se zažil pro soubor na mnoho let.

Soubor vystupuje v postřekovském kroji.

Choreografie: Jaroslav Edel
Hudební úpravy: Václav Švík


Hyjta

Hyjta

Typický chodský tanec se vším všudy. V tehdejší době reálného socialismu zde byla jedna píseň vzdorovitá, kterou si tehdejší interpreti spolu s autorem vychutnávali extrémně a ještě k tomu na jevišti. Totiž:

Žádnej nám nemůže za naše peníze,
žádnej nám nemůže rozkazůvat!
Kdo by nám rozkázal, temu bych ukázal,
temu bych ukázal cestu ze vrat!

Soubor vystupuje v postřekovském kroji pozdní doby.

Choreografie: Miloš Vršecký
Hudební úpravy: Josef Krček
Délka: 7 minut


Na chodské návsi

Na chodské návsi

Muziky zahrály, my jsme tancúvály až do rána... Chodské tance se zpěvy nazývané také "Staré Chodsko" jsou evergreenem Mladiny a uvádí se již dlouhá léta. Přenáší chodskou lidovou zábavu na jeviště a ukazují vše typicky chodské - chodskou polku, chodská kolečka i chodské klarinety.

Soubor vystupuje v postřekovském kroji.

Choreografie: Mariana Klementová
Hudební úpravy: Jaroslav Krček
Délka: 5 minut


Ó radost má

Ó radost má

Vyznání hluboké lásky k Chodsku s obsahem, jež charakterizuje svéráznost projevu Chodů, hrdost, neobyčejnost každého z nás. Inu není obyčejných lidí... Charakter "chodského" tancování je jasný, ovšem interpretace je postavena na vysoké taneční technice, dynamičnosti až explozivnosti. A po zvládnutí toho všeho ze strany interpretů jde pak o prožitek dost ojedinělý. Každý, kdo to ochutnal (tancoval a zpíval), ten si pochutnal. Hudební předloha je z hlediska chodského neobyčejně zajímavá, odlišná od určitého zavedeného typu.

Soubor vystupuje v postřekovském kroji.

Choreografie: Miloš Vršecký
Hudební úpravy: Josef Krček
Délka: 9 minut


Pod vršečkem

Pod vršečkem

Při vytváření choreografie její autoři čerpali z tanečních zkušeností získaných v Mladině pod vedením Miloše Vršeckého. Vycházeli z vlastních znalostí regionu a snažili se uplatnit takové zpracování tanečních prvků, které považují za typicky chodské.

Soubor vystupuje v postřekovském kroji.

Choreografie: Jitka Šeflová, Jiří Bláha
Hudební úpravy: Milan Smola
Délka: 8 minut


Štajdyše

Štajdyše

Choreografická prvotina Miloše Vršeckého z roku 1970 inspirovaná skvělou hudební předlohou založenou na nádherné klarinetové interpretaci. Představují se dva páry tanečníků, kteří si vychutnávají vpravdě furiantsky a mladistvě každou notičku. A chlapcí? Přece každý pochopí, že musí usilovat o svou milou...

Soubor vystupuje v domažlickém kroji.

Choreografie: Miloš Vršecký
Hudební úpravy: Karel Koukolík


Chodsko

Chodsko

Jižní Čechy

Jižní Čechy

Obecně české

Obecně české

Plzeňsko

Plzeňsko

Scénické

Scénické

Východní Čechy

Východní Čechy